Burmistrz Włoszczowy Grzegorz Dziubek odwiedził w piątek przebudowywaną ulicę Jędrzejowską (fot. Rafał Banaszek).

Obwodnica Włoszczowy w lipcu. Na razie trwa intensywny remont ulicy Jędrzejowskiej

Najprawdopodobniej w lipcu rozpocznie się pierwszy etap budowy obwodnicy Włoszczowy o długości ponad 7 kilometrów. Jej budowa ma pochłonąć około 60 milionów złotych i zakończyć się pod koniec 2020 roku.

Ulica Jędrzejowska będzie gotowa w czerwcu

Obecnie trwa intensywny remont ulicy Jędrzejowskiej (droga wojewódzka 742), na którą drogowcy wrócili po zimowej przerwie. Jędrzejowska to pierwszy etap budowy obwodnicy, która przetnie tę ulicę. Prace, jak informuje burmistrz Włoszczowy Grzegorz Dziubek, mają tutaj potrwać do czerwca.

Przebudowany zostanie 2,5-kilometrowy odcinek od ronda pinezkowego na skrzyżowaniu z ulicą Wschodnią do końca obszaru zabudowanego na Podlipiu za przejazdem kolejowym.

Wzdłuż przebudowanej ulicy powstanie ciąg pieszo-rowerowy oraz chodnik na całej długości Podlipia. Wybudowany zostanie także dodatkowy pas skrętu przy dużych zakładach pracy, leżących przy tej ulicy oraz rondo z prawdziwego zdarzenia. Pojawi się nowe oświetlenie.

Na Jędrzejowskiej trwa budowa chodnika i zatok autobusowych (fot. Rafał Banaszek).

Koszt samych prac budowlanych na Jędrzejowskiej ma wynieść ponad 7 milionów złotych, a łącznie z wykupem gruntów pochłonie około 11 milionów.

Na ulicy Jędrzejowskiej wykonano już kanalizację deszczową, położono pierwszą warstwę asfaltu, budowane są chodniki i zatoki autobusowe. Do zrobienia zostały między innymi pozostałe chodniki, ciąg pieszo-rowerowy, rondo na skrzyżowaniu z ulicą Wschodnią, oświetlenie uliczne. Najpóźniej w czerwcu przebudowa powinna się zakończyć, po czym rozpoczną się prace ziemne przy budowie obwodnicy informuje burmistrz Grzegorz Dziubek.

Budowa obwodnicy rusza w lipcu

Tuż po zakończeniu prac na ulicy Jędrzejowskiej mają ruszyć roboty ziemne związane z pierwszym etapem obwodnicy miasta – najbardziej oczekiwanej inwestycji we Włoszczowie, na którą mieszkańcy czekają od blisko półwiecza.

Pierwszy etap projektu zakłada budowę nowej trasy o szerokości 7 metrów i długości 7,4 kilometra, biegnącej w ciągu drogi wojewódzkiej 786, z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra każdy oraz poboczami o szerokości 1,5 metra.

Trasa, jak informuje inwestor, czyli Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich, będzie miała charakter drogi GP, czyli będzie to droga główna ruchu przyspieszonego. Tam, gdzie będzie tego wymagało bezpieczeństwo pieszych, powstaną też chodniki. Drogi technologiczne (serwisowe) na terenach rolniczych mają być szutrowe.

Grzegorz Dziubek - burmistrz Włoszczowy

"Obwodnica Włoszczowy będzie spełniała wszystkie wymogi w zakresie parametrów dotyczących dróg wojewódzkich”.

 

 

 

Budowa obwodnicy rozpocznie się prawdopodobnie od drogi powiatowej w Łachowie w kierunku wschodnim i zakończy przed mostem na Czarnej Strudze w okolicach Beliny. Obwodnica Włoszczowy pobiegnie wschodnimi i północnymi obrzeżami miasta. Planowane rozpoczęcie prac ziemnych to lipiec tego roku, a zakończenie – październik 2020.

Drugi etap obwodnicy, który jest w planach, obejmie budowę wylotu na Przedbórz i połączenie z drogą wojewódzką 742. Ale to kwestia przyszłości. Cały układ obwodnicowy Włoszczowy będzie miał docelowo 11,5 kilometra długości. Nie tylko usprawni ruch pojazdów, ale spowoduje jego wyprowadzenie poza centrum miasta, co obecnie jest zmorą Włoszczowy.

Na tę inwestycję mieszkańcy Włoszczowy czekają od blisko 50 lat. Dodajmy, że w minionej kadencji powiat i gmina Włoszczowa wspólnie sfinansowały przygotowanie studium wykonalności projektu wraz z opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego oraz uzyskaniem decyzji środowiskowej.

W sierpniu ubiegłego roku Zarząd Województwa Świętokrzyskiego pozytywnie zaopiniował wniosek dotyczący realizacji pierwszego etapu projektu układu obwodnicowego naszego miasta.

Obecnie Zarząd Dróg Wojewódzkich czeka na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tak zwany ZRID). Inwestycja będzie realizowana w systemie zaprojektuj-wybuduj.

Jej szacunkowy koszt oceniany jest na około 60 milionów złotych (w budżecie województwa zabezpieczono na ten cel 55,5 miliona, w tym 34 miliony w tym roku i 18,5 miliona w przyszłym). Projekt będzie współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Rafał Banaszek