Czy stacji Włoszczowa Północ grozi utrata połączeń kolejowych z dużymi miastami, po wprowadzeniu tzw. Horyzontalnego Rozkładu Jazdy?
WłoszczowaWydarzenia

Samorząd Włoszczowy staje w obronie połączeń kolejowych w mieście. Na nadzwyczajnej sesji Rada Miejska przyjęła specjalny apel oraz uchwałę w tej sprawie. Jest odpowiedź ministerstwa

Burmistrz Grzegorz Dziubek i Rada Miejska są przeciwni możliwym ograniczeniem dostępu do połączeń kolejowych ze stacji Włoszczowa Północ. Taki scenariusz – według nich – nie może się ziścić po wdrożeniu tak zwanego Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.

28 lipca, na nadzwyczajnej sesji Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przekazania wniosku mieszkańców „STOP likwidacji stacji Włoszczowa Północ” wraz ze swoim stanowiskiem w sprawie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy do Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury.

Z analizy dostępnych dokumentów wynika, że po wprowadzeniu nowego rozkładu, na stacji Włoszczowa Północ będzie zatrzymywał się tylko jeden pociąg dalekobieżny relacji Warszawa-Ostrawa. Podobna sytuacja będzie na drugiej stacji Kielce-Fosowskie, gdzie również będzie stawał jedynie jeden pociąg pospieszny relacji Lublin-Wrocław.

Tym samym dostępność mieszkańców do transportu kolejowego, wbrew założeniom HRJ, nie zostanie usprawniona i rozszerzona, a wręcz przeciwnie – będzie pogorszona i ograniczona, co wpłynie negatywnie na rozwój całego regionu” – czytamy w stanowisku włoszczowskiej Rady Miejskiej.

Dlatego burmistrz i radni sprzeciwiają się wprowadzeniu HRJ w obecnym kształcie i domagają się zwiększenia ilości pociągów zatrzymujących się na dwóch stacjach kolejowych w mieście. Samorządowcy oraz mieszkańcy oczekują, że proponowany rozkład uwzględni potrzeby komunikacyjne miasta, gminy i regionu. 

Obecni na sesji mieszkańcy podkreślali, że z roku na rok rośnie liczba pasażerów, którzy korzystają z przystanku na Północy. Według danych pochodzących ze strony internetowej Urzędu Transportu Kolejowego, Włoszczowa Północ zajmuje obecnie 449 miejsce na 2881stacji, jeśli chodzi o wymianę pasażerską . Oznacza to, że znajduje się w 15 procentach najbardziej używanych przystanków kolejowych w kraju.

Filip Żmigrodzki z Włoszczowy, student trzeciego roku prawa na Uniwersytecie Warszawskim: – Według HRJ przez CMK będą przebiegać jedynie połączenia kolei dużych prędkości, z czego na stacji Włoszczowa Północ będą się zatrzymywać jedynie pociągi z Ostrawy do Warszawy. Ku naszemu przerażeniu mają nie zatrzymywać się pociągi ze Śląska oraz Małopolski. Przez CMK nie będą jeździć pociągi pośpieszne i ekspresowe. Również stara stacja Włoszczowa na linii Kielce-Częstochowa jest zagrożona utratą połączeń. Jest ona wymieniana jedynie jako postój pociągu pośpiesznego jadącego z Lublina do Wrocławia. Oznacza to utratę połączenia z Katowicami, gdyż pociągi z Lublina i Kielc do Gliwic, które obecnie jadą przez Włoszczowę, Zawiercie, Katowice, w przyszłości ominą Włoszczowę. Po wprowadzeniu HRJ w życie sytuacja mieszkańców będzie gorsza, niż gdy powstała stacja Włoszczowa Północ. Nie będzie można dojechać między innymi do Krakowa, Łodzi czy Gdańska, co ostatecznie doprowadzi do likwidacji stacji. Dodatkowo mieszkańcy stracą przystępne cenowo połączenie z dużymi miastami województwa śląskiego – Katowicami, Sosnowcem, Zabrzem i Gliwicami. Wprowadzenie HRJ w życie będzie skutkowało powolnym ograniczaniem, a ostatecznie wykluczeniem dostępu mieszkańców do edukacji średniej i wyższej, do pracy, do kultury wysokiej oraz specjalistycznych usług medycznych. Co więcej, uderzy to w lokalnych i potencjalnych przedsiębiorców, co przyczyni się do braku rozwoju ekonomicznego i gospodarczego całego regionu.

Zobacz prezentację na temat Horyzontalnego Rozkładu Jazdy 
i jego wpływu na stację Włoszczowa Północ
(oprac. Aleksandra Sułkowska)

4 sierpnia burmistrz Włoszczowy Grzegorz Dziubek otrzymał odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury. Resort wyjaśnia, że nie ma w planach ograniczenia znaczenia stacji Włoszczowa Północ, ani likwidacji postojów pociągów dalekobieżnych – pismo poniżej.

/RB/

Zobacz również:

Udostępnij artykuł: